Скандальний роман Бертона і Тейлор був навіть більш епічним, ніж у Клеопатри

Вони називали це «le scandale» — сексуальний, просякнутий алкоголем незаконний роман, який розніс машину голлівудських зірок на друзки, майже знищивши одну з найбільших кіностудій. Коли 60 років тому в Нью-Йорку відбулася прем’єра епопеї «Клеопатра», це був найдорожчий фільм з коли-небудь знятих. Його зірка, Елізабет Тейлор, стала першою жінкою, яка отримала гонорар в 1 мільйон доларів (близько 8 мільйонів фунтів стерлінгів сьогодні). Але саме її всепоглинаюча пристрасть до виконавця головної ролі Річарда Бертона загрожувала торпедувати все виробництво. І спалах цієї пристрасті можна датувати конкретним днем: 22 січня 1962 року. Це була перша зустріч Клеопатри, цариці Єгипту, з римським полководцем Марком Антонієм. Тейлор і Бертон зустрічалися не вперше. Насправді, вони були представлені на вечірці з нагоди прем’єри іншого античного епосу, «Мантія», у 1953 році. Бертон, який зіграв у цьому фільмі римського трибуна і християнського новонаверненого, згадував: «Вона була такою надзвичайно красивою, що я мало не розсміявся вголос».

Скандальний роман Бертона і Тейлор був навіть більш епічним, ніж у Клеопатри

Коли 60 років тому в Нью-Йорку відбулася прем’єра епопеї «Клеопатра», це був найдорожчий фільм з коли-небудь знятих. На фото: Елізабет Тейлор у ролі Целопатри у фільмі 1963 року

Тейлор, колишня підліткова зірка, яка нещодавно вийшла заміж за свого другого чоловіка, сказала: «Моє перше враження про Річарда було, що він був досить самовпевненим». Якщо та зустріч у 1953 році була безрезультатною, то їхня перша спільна сцена перед камерою була сейсмічною. Обидві зірки були приголомшені миттєвим сексуальним потягом. За два-три дні вони поринули у роман — і хоча обидва були одружені, вони не намагалися це приховувати. «У нас з Річардом ніколи не було ніякого моменту, з якого ми почали, — писала Тейлор три роки потому. Ми просто кохали одне одного, і не обговорювали це. Тобто, це було там — факт нашого життя. Ми з Річардом дуже сварилися і завдавали один одному багато болю, щоб цього не сталося. Боже мій, ми сотні разів просили один одного розлучитися. «Напевно, я поводилася неправильно, тому що порушувала конвенції. Але тоді я не відчувала себе аморальною, хоча знала, що те, що я робила — кохала Річарда — було неправильним. Я ніколи не відчувала себе брудною, тому що це ніколи не було брудним. Я відчувала страшенний душевний біль, тому що в це було втягнуто стільки невинних людей. Але я не могла не любити Річарда — це був факт, якого я не могла уникнути». Дехто на знімальному майданчику мало що про це думав. Актриса Джин Марш, яка зіграла Октавію, а потім знялася у фільмі «Вгору-вниз», сказала: «Фільм був настільки екстравагантним, настільки непристойним, що він вплинув на життя кожного. Це був розсадник романтики — Річард і Елізабет були не єдиними, хто мав роман. Однак вони були, безумовно, найвідомішими. Ліз вже була на своєму

Скандальний роман Бертона і Тейлор був навіть більш епічним, ніж у Клеопатри

Елізабет Тейлор у ролі Клеопатри та Річард Бертон у ролі Марка Ентоні у фільмі 1963 року

Тейлор часто отримувала листи ненависті, погрози смерті та ляльки вуду з устромленими в них шпильками. Коли вона приїхала на відкриття резиденції Фішера в «Тропікані» в Лос-Анджелесі напередодні їхнього весілля в 1959 році, її зустріли пікети з плакатами «Ліз, йди додому» і «Ліз, геть з міста». Бертон був одружений з 1949 року з Сибіл Вільямс, колишньою актрисою і матір’ю їхніх двох дітей, Кейт і Джессіки. Спочатку Сибіл відмовлялася вірити, що загроза її шлюбу була серйозною: вона звикла до чуток про романи. «Для Річа краще, щоб він був вільним і сам вирішував своє майбутнє», — філософськи міркувала вона. Але коли Едді Фішер (або «містер Елізабет Тейлор», як його називала преса) прилетів до Риму з місією повернути дружину, Сибіл зрозуміла, що це не просто інтрижка. Не попередивши чоловіка, вона забрала їхніх доньок і полетіла до Нью-Йорка. «Річард мій, — оголосила вона журналістам. Він завжди буде моїм. Я ніколи не віддам його Елізабет Тейлор чи будь-якій іншій жінці». Бертона розвеселила і спантеличила така увага, але він був упевнений, що зможе врятувати свій шлюб із Сибіл. На початку 1962 року він зробив перерву в нескінченних зйомках «Клеопатри» і полетів до Парижа для дводенної епізодичної ролі у фільмі «Найдовший день», присвяченому Дню висадки союзників. Звідти він планував полетіти до Нью-Йорка, щоб заспокоїти дружину і побачитися з доньками. Але під час його відсутності надійшла шокуюча новина про ймовірну спробу самогубства Тейлора. Бертон поспішив повернутися до Риму, пробиваючись крізь натовп із 40 фотографів, які намагалися затримати його.

Скандальний роман Бертона і Тейлор був навіть більш епічним, ніж у Клеопатри

Елізабет Тейлор була першою жінкою, яка отримала гонорар в 1 мільйон доларів (близько 8 мільйонів фунтів стерлінгів сьогодні). Але саме її всепоглинаюча пристрасть до партнера по фільму Річарда Бертона загрожувала торпедувати все виробництво

Насправді не було ніякої спроби самогубства. Страждаючи від харчового отруєння, за кілька днів до свого 30-річчя, Тейлор прийняла снодійне. Коли наступного ранку прийшла її перукарка, вона знайшла зірку непритомною і побачила порожню пляшечку з-під пігулок — і зробила неправильний висновок. Тейлор терміново доставили до римської лікарні Salvator Mundi, де лікарі виявили, що з нею все гаразд. Розлючений фурором, Бертон виступив із заявою, в якій накинувся на «неконтрольовані чутки. . спотворені до безмежності», які «завдають шкоди Елізабет». Це було все підтвердження, якого потребувала громадськість. Передозування могло бути несправжнім, але роман явно був. Фоторедактори газет по всьому світу відчайдушно шукали спільні знімки пари і пропонували серйозні суми масовці за фотографії, вихоплені на знімальному майданчику. Одна акторка ховала камеру у своїй зачісці-вулику, а інша — у ліфчику, який був прикріплений до неї і працював, коли вона маніпулювала лівими грудьми, «наче дзвіночком». Коли її шлюб з Фішером фактично закінчився, Тейлор вирішила відвоювати Бертона у Сибіл. «Вони хочуть фотографій, — сказала вона йому. «Тож давай дамо їм більше фотографій, ніж вони могли б коли-небудь захотіти. Давай дамо їм стільки фотографій, що вони більше ніколи не захочуть наводити на нас камеру».

Скандальний роман Бертона і Тейлор був навіть більш епічним, ніж у Клеопатри

Папа Римський оплакував розлучення Тейлор: «Три чоловіки поховані без жодного іншого мотиву, окрім більшого кохання, яке вбило попереднього».

Бертон погодився — і наступного дня був приголомшений, побачивши на всіх перших шпальтах газет їхні фотографії, де вони відверто кохаються і насолоджуються товариством одне одного в Римі. «Я й гадки не мав, що вона така охріненно відома!» — вигукнув він своєму другові. Лос-Анджелес Таймс сурмив: «Напевно, жодна новинна подія сучасності не зачепила так багато людей особисто. Ядерні випробування, роззброєння, Берлін, В’єтнам і боротьба між Росією і Китаєм не йдуть ні в яке порівняння з історією Елізабет Тейлор». Багато хто засуджував їхній роман, але ніхто не був більш рішучим, ніж Папа Римський. Ватикан випустив бюлетень, спрямований проти Тейлор, не називаючи її імені. У ньому засуджувалися «примхи дорослих дітей» та їхнє «еротичне бродяжництво», яке ображає «благородство серця, яке мільйони подружніх пар вважають прекрасною і святою справою». Папа оплакував розлучення Тейлор: «Три чоловіки поховані без жодного іншого мотиву, окрім більшого кохання, яке вбило попереднього». Від самого початку, коли фільм був не більше, ніж чернеткою сценарію, «Клеопатру» звинувачували у пропаганді аморальності. Голлівудський наглядовий орган, Асоціація кінокомпаній (MPA), попередила, що історію не можна знімати, якщо вона виправдовує зв’язок єгипетської цариці з Юлієм Цезарем і Марком Антонієм. «Не повинно бути сцен, що показують Клеопатру оголеною під час купання, — наполягала MPA. «Не повинно бути поцілунків з відкритим ротом. Люцій не повинен поводитися так, щоб це характеризувало його як фею». Трек r

  • Я знаю, що отримала б її, якби погодилася на залицяння Скураса». Коли вона виявилася непохитною, боси шукали причини, щоб викреслити її зі знімального майданчика. Скурас робив глузливі зауваження щодо її фігури, скаржачись, що у неї «очі більші за груди». Ванґер висловив сумніви щодо її депортації, зазначивши: «Гермес Пан [хореограф Фреда Астера] працює з Джоан, намагаючись покращити її поставу і ходу, щоб вона мала грацію і гідність Клеопатри». Були запропоновані й інші актриси, зокрема Джин Сіммонс, Джоан Вудворд, Клер Блум, Сід Шарісс, Лі Ремік і Кім Новак. Кажуть, що Одрі Гепберн була зацікавлена, але її студія «Парамаунт» відмовилася віддати її «Фоксу». Жанну Моро звільнили через її французький акцент. Сьюзен Хейворд вважали занадто старою у 41 рік. Зрештою, роль запропонували Ліз Тейлор: «Я була у ванні, коли зателефонував мій адвокат і запитав, що я хочу зробити з «Клеопатрою». Я подумала, що позбудуся її, попросивши щось неможливе. «Скажи йому, що я зроблю це за мільйон проти 10 відсотків від валового збору». Мерилін Монро отримала лише півмільйона за фільм «У джазі тільки дівчата» у 1959 році. Але Тейлор підписав з нею семизначний контракт у жовтні того ж року. Марлон Брандо та Вільям Холден були єдиними акторами, які коли-небудь отримували такий гонорар. Але вона принесла за собою негайні і несподівані проблеми. Хоча вона виросла в сім’ї християнських науковців, Тейлор прийняла юдаїзм після смерті свого третього чоловіка Мі